top of page
Vyhledat

Co se děje v automobilovém průmyslu, na kterém jsou závislí mnozí dopravci

Pravděpodobně všechny automobilky v Evropě zastavily kvůli koronaviru produkci, což ochromilo velkou část jejich dodavatelů, včetně logistických firem. Klíčové otázky, které mají vliv na budoucnost mnoha dopravců jsou:


  1. Jak dlouho bude zastavení výroby trvat

  2. Až se výroba rozjede, jak velký bude pokles produkce


První otázka je z našeho pohledu jednodušší. Samozřejmě, jistotu v této době nemá nikdo, ale jsme optimisti a věříme, že do měsíce bude většina automobilek zase fungovat. Hyundai v Nošovicích obnovil dnes produkci. Sice zatím jen na 2 ze 3 směn, ale je to důležitý signál. TPCA v Kolíně plánuje rozjet výrobu v pátek 17.4. a mladoboleslavská Škoda je zatím zastavena do 27.4. Rozjedou se i jejich dodavatelé a obnoví se zásobování.



Druhá otázka je složitější, protože automobilový vykazoval určité problémy již několik měsíců. Důvody jsou složitější, zaměříme se teď na velké změny v automobilovém průmyslu z důvodů emisních limitů a příklonu k elektromobilitě.


S velmi dobrými úmysly uvalila Evropská Unie tvrdé cíle pro výrobce automobilů v oblasti emisí škodlivin do ovzduší. Ty cíle jsou natolik přísné, že automobilky usoudily, že jediná cesta jak jim vyhovět, je výrazně zvýšit produkci elektromobilů. Tento krok sebou nese několik výrazných negativ


  • potřeba velmi vysokých investic - na tyto investice musí firmy vydělat, nebo ušetřit, proto všechny automobilky zaváděly v poslední době velmi tvrdé škrty a zvyšovaly své ceny (např. Škoda v poslední zvyšovala ceny většiny svých aut, některé o desítky tisíc Kč)

  • tzv. down-sizing motorů - tj čím dál tím menší motory

  • omezování nabídky benzínových a naftových motorizací na úkor elektromobilů


Zastavíme se u toho posledního bodu - omezování nabídky benzínových a naftových motorizací na úkor elektromobilů, protože ten může mít velký vliv na to jak se bude dařit automobilkám v následujících letech. Ať už se na elektromobilitu a její smysl díváme jak chceme, fakt je, že krize nepřejí ekologickým iniciativám a dokud ekonomika silně neroste, lidé více koukají na návratnost své investice. A kupovat velmi drahý elektromobil bude ochotno pravděpodobně daleko méně lidí než byla nedávná očekávání.


Co bude dál? Je to složitá otázka - podaří se vyjednat automobilkám úlevy pro emisní limity? Pokud ano, je možné, že kupující levnějších aut s benzinovými a naftovými motory udrží poptávku ne moc daleko od čísel, které jsme viděli před koronakrizí. Pokud ne, možná přijdou velkorysé programy typu "šrotovné". V každém případě to bude velmi zajímavé.


31 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comentarios


bottom of page