V loňském roce vydělával polský řidič kamionu v průměru 1300 EUR čistého. Tvrdí to studie Polského institutu silniční dopravy (PITD). Nejvyšší mzdy mají řidiči v mezinárodní přepravě. Největší překvapení studie je, že čím kratší doba pracovního poměru, tím vyšší plat - což je přesný opak praxe, kterou vidíme na západ od našich hranic.
Od roku 2017 stoupl medián (medián není průměr, ale je to nejčastější plat, t.j. nejvíce řidičů se platově pohybuje kolem této hodnoty) platu o 35% na dnešních 1400 EUR.
Čísla, se kterými tato studie pracuje, obsahuje vešekeré peníze, které řidič dostane, t.j. včetně diet. Je tady jedno velké ALE - tento přístup platil až do nedávna. Od února 2022 je v platnosti nový předpis, který veškeré příplatky začlenil do základního platu řidiče. Jen 28% řidičů kamionlů v Polsku dnes vydělává méně než 1000 EUR čistého. 33% řidičů vydělává více než 1500 EUR čistého. Nejvíce vydělávají řidiči v mezinárodní dopravě. 94% z nich si vydělá přes 1500 EUR čistého.
Velmi překvapivé je zjištění, že nevjvyšší platy jsou v nejmladší věkové kategorii do 25 let a naopak nejméně vydělávají ti nejzkušenější ve věkové kategorii nad 50 let. Je to zřejmě proto, že dopravci mají čím dál větší problém získat mladé řidiče a naopak ti před důchodem na sobě nechají dříví štípat. Potvrzuje to také, že věrnost zaměstnavateli se ve Východní Evropě prostě nevyplácí. S tím souvisí trend klesající spokojenosti zaměstnancků, který vede k tomu, že až polovina řidičů uvažujeme o změně zaměstnavatele nebo dokonce profese. Tady se jedná spíše o ty hůře placené řidiče. Vzhledem k nedostatku řidičů na trhu je to velmi znepokojivý fakt, ke kterému se dopravci zatím neumí postavit čelem.
Commentaires