Kdo ještě nezažil mikrospánek ať se přihlásí. Většina řidičů měla možnost jej zažít a naštěstí u většiny z nich neměl tragické následky. Zejména mikrospánek řidiče soupravy o hmotnosti desítek tun je velká hrozba.
Riziko dopravní nehody při mikrospánku je výrazně vyšší, než u řízení v opilosti. V podstatě, jde o stav, kdy v důsledku spánkového deficitu, či jeho nepravidelnosti přestane řidič při monotónní práci vnímat své okolí. Veškeré zvukové i vizuální podněty přestane mozek naprosto vnímat.
V převážné většině dochází k těmto stavům u řidičů dlouhých a monotónních tras, kdy nevyvíjí v důsledku nízkého provozu a nenáročného terénu téměř žádnou pozornost k ruchu kolem sebe. Mikrospánek je velmi zrádný svou rychlostí, kterou přichází. Subjektivně, kdy je před řidičem cesta již pouhých pár kilometrů na parkoviště, se stává nejrizikovější délkou trasy. Mnoho řidičů se ocitne po osudných 3 až 15 ti vteřinách úlekem v blízkosti krajnice a jejich adrenalin stoupne natolik vysoko, že nabývají dojmu - to už zvládnu, již jsem probuzený. Není tomu ovšem tak - naše Tělo se tím dostává do stavu ještě většího vysílení a osudný mikrospánek se dostaví v ještě vyšší intenzitě. Mikrospánek je o to závažnější, protože ani váš kolega sedící a hovořící na sedadle spolujezdce, si tohoto nemusí všimnout. Nejen v noci je řidič ohrožen. Přichází i ve dne a to i v těch nejrušnějších částech dopravního ruchu. Je to přesně ten okamžik, kdy je potřebné zachovat se podle zdravého rozumu a na úkor ztráty výkonu sjet a třeba i jen na jednu či dvě hodiny jít opravdu spát. Příčina vyčerpanosti řidiče může být různá. Řidič se během doby odpočinku nevěnuje plně spánku a relaxaci, namísto toho se věnuje opravě vozidla po jízdě (pneu a podobně), řeší rodinné starosti, stres a další podněty, které řidiče nedokáží plně oprostit od jeho myšlenek a spánek není kvalitní.
Existují dva druhy mikrospánku:
řidič je ospalý, zívá, zavírají se mu oči a je evidentní, že je potřebné zastavit, přičemž kolega jej může kdykoliv upozornit
řidič se dívá před sebe, má otevřené oči, na venek nevykazuje známky ospalosti a přesto jeho vnímání může být naprosto nulové - mozek „vypne“ - neslyší, nevidí a okolí nemá absolutně možnost tento jev odhalit
Jak mikrospánek poznat?
první fáze - nedokážete sedět v klidu, neustále máte potřebu se ošívat, drbat, pálí vás oči, zíváte a cítíte strnulou krční páteř - v tento okamžik, je velmi potřebné zastavit.
druhá fáze - tělo ztěžkne, přestanete mít pocit neposednosti, letargie a naprostá nehybnost - nastala chvíle mikrospánku
Jak mu čelit?
Jestliže se přistihnete při jakémkoliv náznaku, není dobré se přemáhat a ubezpečovat sám sebe v tom, že to zvládnete. Někdy více, znamená méně a je potřebné poslechnout co nám skutečně tělo chce říci.
nejúčinnější obranou je odpočinek - zastavte a skutečně se na nejméně 30 minut jděte prospat i kdyby jen v sedačce se sklopenou opěrkou
prevence - nevyjíždějte, pokud nejste dostatečně odpočatí. Pokud si dopřejete navíc půl hodinky spánku, ovlivníte tím možná nejen vlastní budoucnost
řada lidí se snaží využívat triky typu kofein, energetické nápoje, žvýkačky, rádio hodně nahlas, pořádně ochladit kabinu nebo dokonce křupání tvrdé chlebové kůrky - vše má za cíl vybudit na chvíli smysly a pozornost. Nicméně realita je, že to funguje jen chvíli a únava pak je ještě větší - spánek ničím nenahradíme
Mikrospánek je velmi zrádný a všichni víme, parkoviště nejsou v té dosahové vzdálenosti, kdy můžeme kdykoliv sjet a jít si odpočinout. Někdy je potřeba nuceně pokračovat dalších 25 min, do první možné zastávky. Nespoléhejte na asistenční prvky ve svém vozidle, jakými jsou vibrace sedadla či výstražná zvuková signalizace při přejetí pruhu a podobně. Nezapomínejte, že mozek se vypne najednou a opravdu přestane vnímat veškeré podněty. Máte v rukách zodpovědnost a nic nenahradí váš, ani život druhých. Pro svou rodinu jste velmi důležití.
Jak vy zvládáte mikrospánek?
Comments