Jeden bez druhého nemůže fungovat. V čím dál rychlejší logistice a rostoucím tlaku na náklady vzniká větší množství situací, které nejde zvládnout bez kompromisů na obou stranách.
Řidiči musí být nad věcí
Většina řidičů musí mít svou práci opravdu rádo. Není tomu dávno tak, jako dříve, kdy je neovládal satelit ani telefon „za hlavou“. Pokud se zeptáte řidiče, kterou z otázek nejčastěji ve své praxi slyší, je to jednoznačné:
můžete vyrazit
kdy tam budete
vykládáte / nakládáte
do kolika pauza
to dojedete
V situaci, kdy řidič přijede před kolonu, výkon končí za 1,5 h, musí stihnout vykládku, posléze najít vhodné místo k zaparkování, je SMS ve tvaru „kdy vykládka“ naprosto frustrující.
Řidič není stroj, není to jen zaměstnanec, který pracuje. Je to člověk, často manžel, rodič. Většina řidičů, si na pauzy v cz plánuje důležité rodinné setkání, jednání na úřadech a lékaře, kdy smluvený termín nezmění dle dojezdu. Prodloužení cesty nebo neplánovaná cesta způsobí, že na synovy narozeniny přijede až o dvanáct hodin později. Případně ruší velmi potřebného lékaře. Maximálně jej změní o další dny či týdny. Někdy řidič musí zkrátit pauzu a brzy v pondělí ráno vyjet, byl doma s rodinou jen 24 h - měl na pondělí smluvené volno, notáře a dispečer jiného řidiče k naložení prostě nemá. Můžete si tam každý dosadit něco ze své zkušenosti.
Dispečer se nesmí nechat rozhodit
V každé firmě, kde je zodpovědný dispečer a plánuje práci pro svěřenou flotilu, má v průměru 30 vozů. Pokud je 50% z nich dvouosádka, má v průměru k vyslechnutí 45 řidičů týdně. Musí mít uši a rozum stále v pohotovosti, protože nikdy neví, jaká situace jej může v nepozornosti zlomit. Jaké věty zapotí čelo dispečera od řidiče:
to nemůžu dojet
ztratil jsem CMR
omylem jsem zcvakl jiný návěs
já to fakt nedojedu
Dispečer má málo možností, jak přehodit řidiče, aby se vystřídali, protože ve vzdálenosti i 1000 km od sebe to prostě není reálné a každý km navíc jsou náklady navíc.
Dispečer musí s vysokou obratností omluvit zpoždění očekávaného zboží ve firmě a čelí vysoké pokutě. Též zaplatit nové časové okno ke složení, pokud je firma nemá, řidič prostě čeká... jeden, dva dny na složení. V daný okamžik reorganizuje a kontaktuje druhé řidiče. Našel a žádá druhého řidiče o naložení zakázky, kterou původně plánovaný řidič už nestihne naložit - zůstal stát na vykládce.
Komunikace
Komunikace mezi dispečerem a řidičem je zřídka špatná. Většinou se vždy oba snaží nakonec domluvit. Tlak, který narůstá mezi oběma stranami není jen díky nakládce a vykládce, někdy je to zákazník, který nerespektuje zákazy jízdy, jindy se jedná o technickou závadu. V lepším případě, se na jedné i druhé straně musí najít cesta, jak se domluvit, protože všichni jdeme za jediným cílem… …. rychle jet, aby se mohlo čekat. Řidič i dispečer s trochou nadsázky hledají neustále tu stejnou jehlu v kupce sena - naložit a složit. V co nejkratším čase, vzdálenosti, minimální spotřeby, nejvyšší provize a s Damoklovým mečem nad hlavou.
Comments