Všichni jste se pravděpodobně někdy setkali se situací, že zboží, jeho množství, váha, nebo stav uvedený na CMR neodpovídá skutečnosti. Co je v takové situaci potřeba dělat? V tomto článku najdete několik rad, jak se v takové situaci zachovat.
Je nákladní list CMR platný, pokud některé jeho kolonky nejsou vyplněny?
Ano, zůstává v platnosti za předpokladu, že je řádně podepsán (s razítkem) dopravcem nebo odesílatelem. Ale pokud nákladní list není podepsán, nemá to žádný vliv na platnost samotné přepravní smlouvy (t.j. přepravní smlouva zůstává platná i pokud přepravní list není podepsán).
Co by měl mít dopravce zkontrolovat při přebírání zboží?
IRU 4 CMR – Často kladené otázky
Úmluva CMR (článek 8) uvádí, že dopravce musí zkontrolovat: správnost prohlášení v nákladním listu o počtu obalů (nebo balíků, jednotlivě zabaleného zboží), jakož i jejich značky a čísla; a zjevný stav zboží a jeho obalu.
Pokud dopravce není s kontrolami spokojen, musí zapsat své výhrady, dostatečně podrobně, v nákladním listu CMR.
Poznámka: výhrady musí být uvedeny na všech kopiích nákladního listu, nejen na kopii pro dopravce.
Dopravce musí také požadovat, aby odesílatel tyto výhrady podepsal.
Je třeba poznamenat, že odesílatel může výslovně uložit dopravci ověření jiných parametrů, jako např. hrubá hmotnost (nebo množství vyjádřeno jiným způsobem) zboží a jednotlivých balení. Výsledky tohoto ověření musí být také uvedeny v nanákladním listu a musí být spolupodepsány odesílatelem.
Co dělat, když dopravce nemůže provést potřebné kontroly (např. zboží je převzato v uzavřené kontejneru)?
Bezpodmínečně musí zadat svou výhradu na všechny kopie nákladního listu CMR.
Co dělat, když odesílatel odmítne spolupodepsat výhrady vložené dopravcem při nakládce zboží?
Úmluva CMR na to nemá žádné pravidlo v této situaci. Je však důležité vědět, že podle Úmluvy (článek 8) odesílatel není vázán výhradami (které zapsal dopravce / řidič), pokud tak s nimi výslovně nesouhlasil (t.j. nepodepsal je).
V případě soudního sporu výhrada na přepravním list, která nebyla přijata (podepsána) desílatelem, může mít nějakou hodnotu před soudem během provedeného vyšetření a v závislosti naokolnosti případu.
Pokud odesílatel odmítne výhradu podepsat, v ideálním případě by to mělo být taky zaznamenáno (např. že odesílatel nesouhlasí s výhradou a proto ji odmítá podepsat).
Tato výhrada bude mít větší hodnotu, pokud je potvrzena oficiálním zástupcem odesílatele (např. celním deklarantem).
Velký průzkum platů řidičů kamionů pro rok 2023 je tady! Na otázky odpovězte co nejpřesněji, ideálně si čísla ověřte na výplatní pásce.
Výsledky průzkumu budou zveřejněny opět na facebookové stránce D365 i facebookové skupině Řidiči sobě.
Průzkum je plně anonymní, nezadáváte na sebe kontakt a my nesbíráme žádné údaje o vás.
Hlasujte na tomto odkazu https://forms.gle/faK9bTLfvE5LHUHx8
Pojištění je složitý aspekt mezinárodní kamionové dopravy v rámci CMR. I když CMR výslovně neřeší pojištění, existuje vícero problémů souvisejících s pojištěním při využití CMR v mezinárodní dopravě:
Omezená odpovědnost: v rámci CMR mají dopravci omezenou odpovědnost za ztrátu, škodu, nebo zpoždění při nákladní dopravě. Maximální odpovědnost je stanovena úmluvou a je obyčejně počítána na základě hmotnosti nebo na kilogram zboží. Tato omezená odpovědnost nemusí plně pokrýt celkovou hodnotu dražšího nebo vzácného zboží a někdy vede k dohadům o výši kompenzace
Nedostatečná výše pojištění: Omezená odpovědnost v rámci CMR nemusí stačit na pokrytí celkové škody na přepravovaném zboží. Někdy je potřeba uzavřít dodatečné pojištění na pokrytí rozdílu mezi omezenou odpovědností a skutečnou hodnotu zboží.
Výluky a výjimky: CMR poskytuje určité výluky a výjimky, které můžou ovlivnit pojistné plnění. Například přepravci nemusí odpovídat za určité typy škod způsobených například přírodní katastrofou, válkou, nebo chybou zboží. Tyto výjimky můžou rovněž komplikovat jednání o náhradě škody.
Nedostatečná dokumentace: správná dokumentace je nezbytná pro požadování pojistného plnění. Pokud CMR a další potřebné dokumenty nejsou vyplněny správně nebo došlo k jejich ztrátě, pojišťovna může odepřít plnění nebo snížit jeho výši.
Spory o plnění: ke sporům může docházet mezi přepravci, speditéry nebo pojišťovateli ve věci příčiny a rozsahu škody, odpovědnosti a výše pojistného plnění. Tyto spory můžou vést k prodlením v pojistném plnění nebo dokonce k právním sporům.
Volba jurisdikce: CMR nepředpisuje, zákony které země budou aplikovány v případě sporu. To může vést k neshodám v tom, která jurisdikce bude zvolena (t.j. ve které zemi dojde k soudnímu procesu).
Zmírňování ztrát a pečlivost: pojišťovny obyčejně požadují, aby pojištěné strany provedli veškeré potřebné kroky k minimalizaci škody, zejména ochranu zboží před poškozením. V případě pochybnosti, že strany jednaly pečlivě, může opět dojít ke sporu při uznání nároku na pojistné plnění.
Komunikace a oznámení: včasná komunikace všech stran je nezbytná v případě ztráty nebo poškození. Při prodlení s informováním o ztrátě nebo škodě může dojít ke sporu o nárok na pojistné plnění.
Sice CMR poskytuje právní rámec pro mezinárodní silniční přepravu, je nezbytné chápat její omezení a potenciální pojistná rizika a přijmou nezbytná opatření na zmírnění těchto rizik.