Problém nedostatku řidičů kamionů v Evropě je a bude čím dál více pálčivým problémem celé ekonomiky. Nebylo tomu tak vždy, v určitých dobách to bylo poměrně prestižní a dobře placené povolání.
Při hodnocení příčin nedostatku řidičů kamionů je třeba brát v potaz, že každá země je jiná a všude je taky trochu jiný mix příčin. Přesto k těm základním patří:
Stárnoucí pracovní síla - mnozí řidiči kamionů se blíží důchodovému věku a mladých, kteří by je nahradili, není dost; mladou generaci více zajímají jiné profese z důvodu lepší rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem, stability zaměstnání a lepšího platového ohodnocení
Rostoucí objem přeprav - předchozí bod, kdy mnozí zkušení řidiči odchází do důchodu, je ještě komplikován neustále rostoucím objemem přeprav, takže i kdyby za každého důchodce nastoupil jeden nový řidič, pořád by to nestačilo
Nízké mzdy a pracovní podmínky - práce řidiče kamionu je náročná profese s dlouhou pracovní dobou (resp. dobou na cestách a mimo domov) a někdy i velmi níkými platy. Tyto faktory dělají tuto profesi čím dál míň atraktivní pro potenciální zájemce
Požadavky na školení a zkoušky - práce řidiče kamionu vyžaduje specifická školení a zkoušky; tyto jsou poměrně časově náročné a navíc nejsou levné, což může odradit další potenciální zájemce
Jiná odvětví - v ekonomice je řada dalších odvětví, která potřebuji pracovní sílu a dokážou nabídnout buď lepší pracovní podímnky, lepší plat, nebo obojí
Brexit - ten způsobil nedostatek řidičů zejména ve Velké Británii
Covid-19 - pandemie měla dopad na mnohá odvětví ekonomiky, narušila dodavatelské řetězce a vedla k tomu, že část řidičů kamionů si našla jinou práci
S cílem řešit nedostatek řidičů kamionů, řada států v Evropě realizuje iniciativy ke zlepšení pracovních podmínek, platového ohodnocení, zjednodušení poviných certifikací / zkoušek. Kromě toho se již řadu let investuje do technologií vozidel bez řidiče. Přesto bude trvat velmi dlouho, než takováto opatření přinesou nějaké výsledky.
Aktualizováno: 25. 11. 2023
Zákazy jízdy kamionů na srpen (august) 2023.
Poznámka Francie: různé zdroje z Francie uvádí různé informace k zákazu jízdy v sobotu večer o prázdninách. Některé zdroje uvádí, že zákaz v sobotu od 22:00 do půlnoci platí (t.j. jízda je povolena od 19:00 do 22:00) a jiné, že neplatí (t.j. jízda je povolena od 19:00 do 24:00). Stejně tak zkušenosti českých řidičů kamionů jsou smíšené, někteří se setkali při svých jízdách s jednou i druhou variantou. Je tedy na každém řidiči (nebo dispečerovi), jestli se ve výjimečné situaci v sobotu mezi 22:00 a půlnocí rozhodnou ve Francii jet, nebo radši zůstanou odpočívat.
Poznámka 2: Tento přehled nebere v úvahu regionální odchylky, ani specifické výjimky pro vybrané druhy zboží.
Aktualizováno: 14. 5. 2024