Aktualizováno: 25. 11. 2023
Německo
1., 8., 15., 22. a 29. července (júla) 2023 od 07:00 do 20:00 platí v Německu prázdninový režim. V červenci (júli) a srpnu (auguste) platí v Německu každou sobotu (od 01.07.2023 do 26.08.2023) pro všechny kamiony nad 7,5 t, kamiony s přívěsem v čase od 07:00 do 20:00 Uhr mimořádný zákaz jízdy mnoha dálnicích i některých úsecích regionálních silnic.
kromě prázdninových zákazů jízdy nadále platí v Německu nedělní zákaz každou neděli od 00:00 do 22:00
Francie
od 13. července (júla) 2023, 22:00 do 14. července (júla) 2023, 22:00;
15., 22. a 29. července (júla) 2023, vždy od 07:00 do 19:00
kromě prázdninových zákazů jízdy nadále platí ve Francii i standardní celoroční zákaz jízdy vždy od soboty 22:00 do neděle 22:00
navíc pozor v tzv. širší oblasti Paříže, resp. regionu Île-de-France, kde platí na vybraných silnicích další zákazy jízdy nad rámec výše uvedených
Itálie
1. července (júla) 2023 od 08:00 do 16:00;
8. července (júla) 2023 od 08:00 do 16:00;
15. července (júla) 2023 od 08:00 do 16:00;
21. července (júla) 2023 od 16:00 do 22:00;
22. července (júla) 2023 od 08:00 do 22:00;
28. července (júla) 2023 od 16:00 do 22:00;
29. července (júla) 2023 od 08:00 do 22:00
kromě prázdninových zákazů jízdy nadále platí v Itálii nedělní zákaz každou neděli od 00:00 do 22:00
Luxemburg
od 13. července (júla) 2023, 21:30 do 14. července (júla) 2023, 21:45 Uhr (tranzit ve směru Francie)
kromě prázdninových zákazů jízdy nadále platí v Luxemburgu zákaz každou sobotu od 21:30 do neděle 21:45
Rakousko
1., 8., 15., 22. a 29. července (júla) 2023 od 07:00 resp. 08:00 do 15:00 na vybraných silnicích
kromě prázdninových zákazů jízdy nadále platí v Rakousku nedělní zákaz každou neděli od 00:00 do 22:00
Polsko
1. července (júla) 2023 od 08:00 do 14:00;
2. července (júla) 2023 od 08:00 do 22:00;
7. července (júla) 2023 od 18:00 do 22:00;
8. července (júla) 2023 od 08:00 do 14:00;
9. července (júla) 2023 od 08:00 do 22:00;
14. července (júla) 2023 od 18:00 do 22:00;
15. července (júla) 2023 od 08:00 do 14:00;
16. července (júla) 2023 od 08:00 do 22:00;
21. července (júla) 2023 od 18:00 do 22:00;
22. července (júla) 2023 od 08:00 do 14:00;
23. července (júla) 2023 od 08:00 do 22:00;
28. července (júla) 2023 od 18:00 do 22:00;
29. července (júla) 2023 od 08:00 do 14:00;
30. července (júla) 2023 od 08:00 do 22:00
Švýcarsko
od 31. července (júla) 2023, 22:00 do 2. srpna (augusta) 2023, 05:00
každou neděli zákaz jízdy od 00:00 do 05:00
Slovensko
1., 8., 15., 22. a 29. července (júla) 2023 od 07:00 do 19:00;
5. července (júla) 2023 od 0:00 do 22:00
kromě prázdninových zákazů jízdy nadále platí na Slovensku nedělní zákaz každou neděli od 00:00 do 22:00
Slovinsko
1., 8., 15., 22. a 29. července (júla) 2023 od 06:00 resp. 08:00 do 13:00 resp. 16:00
Španělsko
1., 2., 8., 9., 13., 14., 15., 16., 22., 23., 24., 25., 28., 29., 30. a 31. července (júla) 2023 (na vybraných silnicích);
Česko
5. července (júla) 2023 od 13:00 do 22:00;
6. července (júla) 2023 od 13:00 do 22:00;
každý pátek v červenci (júli) od 17:00 do 21:00;
každou sobotu v červenci (júli) od 07:00 do 13:00
kromě prázdninových zákazů jízdy nadále platí v Česku nedělní zákaz každou neděli od 13:00 do 22:00
Maďarsko
všechny víkendové dny července (júla) vždy od soboty 15:00 do neděle 22:00.
Upozornění: V tomto přehledu se jedná o celostátní, prázdninové zákazy jízdy kamionů. Regionální zákazy v tomto přehledu nejsou uvedeny. V některých zemích mají odlišné zákazy jízdy kamionů pro vybrané druhy zboží.
Jelikož ČR jako jedna z mála zemí nemá odborovou organizaci řidičů kamionů (což částečně vysvětluje kvalitu pracovních podmínek řidiče kamionu u nás), přinášíme alespoň poděkování od Mezinárodní unie profesionálních řidičů.
Máme Mezinárodní týden uznání řidičům a rádi bychom věnovali chvilku k tomu, abychom sdělili naše poděkování profesionálním řidičům za jejich přínos tomuto světu, který mnohdy zůstává nepovšimnut.
Víme, že bez tvrdé práce profesionálních řidičů, by se náš styl života velmi rychle zastavit. Všichni pasažéři, kteří cestují 24 hodin denně z bodu A do bodu B, jídlo, které jíme a oblečení, které nosíme, techniku, kterou používáme kamkoliv se hneme, všechno z toho musí být přepraveno nákladním autem nebo autobusem. Proto bychom rádi řekli:
Řekněte DÍKY, profesionální řidiči, umístěním žluté stuhy na zpětné zrcátko řidiče v osobním autě, taxíku, kamionu, autobusu, nebo na řídítku kola.
Oceňujeme vaši oddanost
Řídit tak veliké a složité vozidlo není vůbec jednoduchý úkol. Trvá pořádně dlouho se naučit řídit nákladní vozidlo nebo autobus a ne každý to dokáže. A to jsou jenom základy - je to mnohem víc, co je potřeba se časem naučit.
DĚKUJEME za neochvějnou oddanost svému povolání.
DĚKUJEME za vaši profesionalitu.
Není mnoho jiných povolání, kde chvilková nepozornost může být tak závažná - ale pro profesionální řidiče je to denní realita. Proto jsou profesionální řidiči tolik ostražití, pokud se jedná o bezpečnost. Znají každé pravidlo, každý nový zákon a každé z nich dodržují - protože vědí, jak závažné důsledky může mít, pokud nebudou. DĚKUJEME za vaši profesionalitu v každém aspektu vaší práce.
DĚKUJEME za vaši obětavost
Je jednoduchým faktem, že profesionální řidiči nejsou doma tak často, jako ostatní lidé. Ať už odjíždí za úsvitu a vrací se domů večer, anebo odjíždí na celé týdny, nikdo to není práce od 9 do 5. A taková pracovní doma přináší oběti. Profesionální řidiči vědí, že každá minuta strávena s rodinou se počítá. DĚKUJEME za vaše oběti, díky kterým se náš svět pořád hýbe.
DĚKUJEME, že jste.
Není tajemstvím, že profesionální řidiči jsou zvláštním druhem - nezávislí, houževnatí a schopní. Bez tohoto legendárního řidičského ducha, by naše životy vypadaly jinak. Proto úpřimně DĚKUJEME.
Profesionální řidiči jen zřídka dostanou veřejnou pochvalu a uznání, které si zaslouží. Přejeme vám hodně bezpečí na cestách. Unie profesionálních řidičům z hloubi srdce DĚKUJE za vše, co děláte.
Ve slovenském týdeníku Trend vyšel zajímavý rozhovor o problémech v nákladní dopravě. Část z něj je zaměřena na problematiku nedostatku řidičů kamionů.
Upozorňujete i na problémy s nedostatkem řidičů kamionů v mezinárodní dopravě
Nedostatek řidičů je dlouhodobý problém, nejen v Evropě. Příčin je víc a firmy řeší spíše symptomy než příčiny.
Z jakých důvodů řidiči kamionů opouštějí tuto profesi?
Objektivní fakt je, že platové podmínky, předvším u řidičů v mezinárodní dopravě, jsou nízké. Ale i v zemích jako Německo, kde je platové ohodnocení vyšší, mají nedostatek řidičů, takže plat není hlavní příčinou jejich nedostatku. S tím je částečně spojena otázka přesčasů, diet, sociálního a zdravotního pojištění, které jsou větším problémem. Jedním z hlavních problémů je ale nedostatek důstojných možností na odpočinek a hygienu na cestě. Kvalitních odpočívadel je nedostatek a nové vznikají pomaleji, než je růst dopravy, takže se problém prohlubuje. V zásadě většina států slibuje výstavbu, realita ale slibům neodpovídá. Je to zdrojem frustrace mnoha řidičů.
Uvádíte i důvody, které souvisí přímo se zbožím.
Častou kritikou ze strany řidičů je i požadavek firem, aby řidič kamionu naložil nebo vyložil zboží. Něktorým řidičům to nevadí. V mnoha případech ale tento čas nnení veden jako pracovní doba, takže není zaplacen v přesčasu. Laik by si řekl, že řidič i tak celý den sedí, tak mu trochu pohybu nezaškodí. Ale pokud řidič na paletovém vozíku naloží například 15 tun zboží a hned potom se vydá na cestu, jednoduše není dostatečně na svoji práci odpočatý. S tímto je spojeno i riziko odpovědnosti za škodu při nakládce, která obyčejně není řešena ve prospěch řidiče, protože ten by oficiálně nakládat neměl. Je to velká šedá zóna, která od této profese odradila mnohé řidiče.
Řidiči tedy nevidí žádné snahy o řešení této situace?
Veľkým tématem je i pravidlo pro dobu jízdy a povinného odpočinku. Podle průzkumu, ktorý se realizoval mezi řidiči, přibližně 90 percent z nich považuje současnou legislativu za špatně nastavenou. Pravidla neberou ohled na to, jak se řidič cítí. Proto i když je odpočatý, po odjetí určitého počtu hodin musí zastavit. Obzvlášť nepříjemné je to, když se řidič například v pátek blíží ke svému domovu, ale musí zastavit a domů se dostane až na další den.
Změnilo sa něco v minulých letech poznačených pandemií?
V době covidových lockdownů byly tyto doby odpočinku upraveny a reálně nedošlo ke zhoršení bezpečnostní situace na cestách. Drtivá většina řidičů by ale pravidla pre dobu jízdy a odpočinku nerušila, jen by chtěli jejich úpravu. Zmíním ještě jeden paradox – v regionu ČR a SR úplně v médiích chybí pohled řidiče. K nedostatku řidičů se vždy vyjádřují zaměstnavatelé, nebo politici. I to je jedna z príčin, proč se ten problém nedaří řešit.