Sdružení ČESMAD BOHEMIA monitoruje situaci v oblasti silniční nákladní dopravy tzv. Barometrem nákladní dopravy. V jejich posledním průzkumu dopravci hodnotili uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jak vidí zakázky na půl roku dopředu.
Reportované výsledky hospodaření, ať už za 3. čtvrtletí nebo odhad za probíhající 4. čtvrtletí se výrazně ve svém trendu lišily u mezinárodní (MKD) a vnitrostátní dopravy. Zatímco firmy v MKD dosáhly za 3Q lepších výsledků než za 2Q a i jejich odhady hospodaření za 4Q vypadají lépe než minule, tak firmy na vnitru si ve 3Q mírně pohoršily ve srovnání s 2Q a i jejich odhad pro 4Q vypadá o dost hůře než tomu bylo před třemi měsíci.
Co se týká výhledu na zakázky pro příštích 6 měsíců, tak tam je trend velmi varovný až alarmující. V MKD se z optimismu ve 2Q propadlo pozitivní očekávání o 20 procentních bodů a ve vnitrostátní dopravě optimismus poklesl o necelých 20 procentních bodů také a dostal se až těsně nad 30%.
Dosáhli jste ve 3Q/2022 provozního zisku z dopravní činnosti?
67% mezinárodních nákladních dopravců (MKD) hlásí zisk, to je o 5 procentních bodů více než ve druhém kvartále. Ve vnitrostátní dopravě uspělo a na zisk dosáhlo 59% dopravců. To je mírné zhoršení o 2 procentní body.
Očekáváte dobrý výsledek v tomto čtvrtletí?
52% dopravců v MKD věří v pozitivní výsledek ve 4. čtvrtletí (o 4 procentní body více než při minulém zjišťování). Naopak, méně optimistů je mezi vnitrostátními dopravci, kde jen 41% z nich očekává kladný výsledek ve 4. čtvrtletí roku 2022. Je to o 6 procentníchbodů méně než minule.
Vidíte pozitivně objemy zakázek na příštích 6 měsíců?
Razantně se v mezinárodní dopravě snížil optimismus při výhledu na zakázky na půl roku dopředu. Nyní je vidí pozitivně pouze 40% dopravců v MKD, to je o hrozivých 20 procentních bodů méně než minule. Na vnitru se s optimismem na zakázky dívá dokonce jen 31% respondentů, to je o 18 procentních bodů méně než před třemi měsíci. Nálada a optimismus při výhledu na budoucí zakázky tedy mezi dopravci zcela zásadně poklesly.
Zaměstnávání třetizemců a průměrný věk řidičů
Součástí barometru za 3Q byly i tři otázky týkající se řidičů. Ptali jsme se na počty zaměstnaných řidičů z třetích (mimounijních) zemí a na průměrný věk řidičů ve firmách. Data byla vyhodnocena celkem za 311 firem a 8 950 zaměstnaných řidičů v nákladní dopravě. 81 firem (26%) zaměstnává třetizemní řidiče, zbývajících 230 zatím k této možnosti nepřistoupilo. 4 firmy dokonce mají výhradně třetizemní řidiče. Ve vzorku necelých 9 tisíc řidičů je 1 013 řidičů z třetích zemí, to je 11,3%.
Průměrný věk řidičů v uvedené skupině je 47,1 let. Mediánový průměrný věk ve firmě je 48 let, má-li tedy dopravce vlastní průměrný věk řidičů nižší, patří mezi polovinu těch "mladších" firem a naopak, s vyšším průměrem do té "starší" půlky. Rozpětí průměrů za jednotlivé firmy je od 24 do 64 let průměrného věku.
Autor: Vojtěch Hromíř, generální tajemník ČESMAD BOHEMIA
Společnost Counterpoint provedla rozsáhlou recenzi různých navigačních platforem a vyšlo ji, že nejlepších kvalit dosahuje systém HERE, který původně vlastnila Nokia. Nokia jej nejdříve používala ve svých mobilních telefonech a v době ústupu z výsluní jej prodala konsorciu velkých automobilek.
Na dalších místech skončily platformy od Google a Tomtom.
Po meziročních poklesech o 2,2% v roce 2019 a dokonce 6,1% v roce 2020, nákladní železniční doprava zaznamenala růst v roce 2021. Růst představoval 8,7% vůči předchozímu roku a přiblížil se k rekordnímu roku 2018 s objemem přepravy 399 miliard tunokilometrů. Tato data zveřejnil Eurostat.
Největším trhem nákladní železnice v EU je Německo, které představuje téměř třetinu celkového objemu, t.j. 123 miliard tunokilometrů v roce 2021. Následují Polsko (s 54 miliardami) a Francie (36 miliard). Naopak na konci řebříčku jsou země jako Řecko, Lucembursko nebo Irsko, všechny s méně než 1 miliardou tunokilometrů.
Ve většině zemí objem rostl, největší růst zaznamenalo Estonsko (+22.9%), Španělsko (+20.3%), Slovensko (+18.6%), Itálie (+15.0%), Německo (+13.5%), Francie (+13.3%) a Rumunsko (+10.9%). V absolutních číslech ale rostlo nejvíce Německo, o 14.7 miliard tkm mezi roky 2020 a 2021.
#nakladnidoprava #nakladnizeleznice #zeleznice #doprava #udrzitelnost #udrzitelnadoprava #cargo #Eurostat #Nemecko #Francie #EU