Většina řidičů kamionů je nespokojena s tím, že "vláda nic nedělá s pracovními podmínkami řidičů". Že tomu tak je u nás, se nikdo nediví. Ale zajímavý vývoj v této věci lze v poslední době vidět v Německu.
Německé logistické svazy nebo různé výzkumné organizace v posledních měsících silně apelují na vládu z důvodu nedostatku řidičů a jejich pracovních podmínek. Vysvětlují, že nedostatek řidičů kamionů povede k výpadkům v zásobování průmyslu i obyvatel. Německá vláda ale nově odpověděla, že "Nedostatkem personálu nejsou ohroženy dodavatelské řetězce ani bezpečnost dodávek či přepravy osob."
Vládě je zřejmé, že pro logistický sektor je nedostatek řidičů kamionů velká výzva. Boj s tímto problémem je ale v první řadě odpovědností firem, argumentuje vláda. Tvrdí, že "aby bylo zaměstnání v logistice pro řidiče atraktivnější, je důležité zlepšit pracovní podmínky zaměstnanců. A za to jsou v první řadě zodpovědny firmy. To samé platí i v otázce platů."
Kdo by, podle vás, měl být za pracovní podmínky a odměňování řidičů kamionů být zodpovědný u nás?
Aktualizováno: 30. 9. 2022
Přijměte pozvání na odborný seminář pro provozovatele, řidiče a dispečery odtahových služeb zaměřený na výuku teorie a praktický výcvik řidičů odtahových vozidel za účelem zvyšování bezpečnosti při provádění práce v provozu, zejména nakládky a odtahu nepojízdných vozidel.
Program dvoudenního semináře:
6.10.2022 (12:00 až 17:30) - Hotel Rozkoš
Nařízení ES č. 561/2006 a související předpisy
Zákon č. 361/2000 Sb. a související předpisy
Vyproštění vozidla a upevnění nákladu
Technika a ekonomika odtahových vozidel
7.10.2022 (8:00 až 15:30) - Polygon Hradec Králové
První pomoc
Bezpečná jízda (výuka teorie)
Bezpečná jízda (praktický výcvik)
Seminář je zajištěn včetně ubytování bezplatně. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a školicím střediskem Simply Safe s.r.o.
Akce se koná ve spolupráci s Asociací silničních a odtahových služeb z.s.
Písemné přihlášky s uvedením počtu osob prosím posílejte na email bednar@simplysafe.cz.
V německé silniční nákladní přepravě a autobusové dopravě roste nedostatek řidičů. Již teď mnohé firmy nejsou schopny realizovat požadované jízdy z důvodu nedostatku personálu. Oborové svazy požadují reformy.
V autobusové přepravě aktuálně chybí 5000 řidičů. Očekává se, že do roku 2030 toto číslo vzroste na 76 tisíc, protože každý rok skončí s prací více lidí, než kolik nových nastoupí. V silniční dopravě již teď chybí přes 80 tisíc řidičů a toto číslo roste o cca. 15 tisíc každým rokem.
Neexistuje jednoduché, paušální řešení. Oborové svazy navrhují 3 klíčová opatření:
Odbornou kvalifikaci sloučit s autoškolou (řešení 2 v 1), t.j. obě vzdělání dělat zároveň. Tím se zkrátí a zlevní toto vzdělání bez negativního vlivu na kvalitu.
Poskytování teoretických a praktických zkoušek prostřednictvím kvalifikovaných autoškol.
Povolení zkoušek v cizím jazyce, resp. využití tlumočníků při zkouškách.
Předseda BGL zdůraznil, že nedostatek řidičů ohrožuje zásobování lidí i firem. Pokud se Německo chce vyhnout podobnému kolapsu, jaký jsme před časem zažili v Německu, musí se změnit myšlení ve všech ohledech. Je potřeba odstraňovat byrokratické překážky, staré zvyklosti musí zmizet a práce řidiče kamionů se musí opět stát atraktivní. Pro staré i mladé, pro domácí i přistěhovalce.