26. konference sdružení Camion Pro Industry Association se zaměřila na téma moderního otroctví. Různé studie, zjištění úřadů i vyšetřování porušení předpisů zejména ze strany východoevropských dopravců dle účastníků konference jasně ukazují, že moderní otroctví se děje i v Německu a úřady proti němu dělají příliš málo.
V průzkumu Ekonomické Univerzity ve Vídni 63 procent řidičů uvedlo, že nemá pojištění v nezaměstnanosti. 92,4 procenta nebylo pojištěno na důchod. Současně platí nízké fixní platy s méně než 400 eur (do toho se nepočítají diety) nebo platbou závislou na výkonu. Minimální mzda a placená dovolená nebo doba nemoci není běžná. Téměř 70 procent respondentů uvedlo, že byli mimo domov osm až dvanáct týdnů v kuse.
„Náš průzkum jasně ukazuje, že pracovní podmínky východoevropských řidičů kamionů v EU v mnoha případech ukazují prvky moderního otroctví,“ komentoval Groschopf. „Studie také ukazuje, že pandemie Covid-19 přispěla k dalšímu zhoršení pracovních podmínek.
Firmy bezostyšně využívají neznalosti a jazykových bariér
Litevský opoziční politik Laurynas Šedvydis otevírá podezření na mafiánské struktury v litevském dopravním průmyslu. Některé z nich patří mezi největší firmy země a podle Šedvydise vyvíjejí tlak na vládu ohrožením migrace. „95 procent zaměstnanců v mezinárodní dopravě pochází ze států mimo EU. Řidičům se vystavují smlouvy výhradně v litevském jazyce, aby řidiči nerozuměli obsahu. Řidiči se svým podpisem často vzdávají placeného volna, návratu do domovského místa na týdenní dobu odpočinku a výplaty mzdy v případě nemoci. Řidiči se mnohokrát nevědomky zavazují, že v případě nehody nebo poškození kamionu nebo ztráty či krádeže nahradí škodu nebo přijdou o mzdu.
Beztrestně porušování zákona
„Všechny tyto praktiky porušují Evropskou sociální chartu,“ uvedla právnička Margit Fink, kterou odhalila studie WU Vídeň a výzkum Camion Pro v EU z právního hlediska. Mnoho dohod, smluv a praktik také není v souladu s evropskými směrnicemi v odvětví silniční dopravy. Raymon Lausberg, hlavní inspektor a vedoucí dopravní skupiny dálniční policie v Belgii Battice, informoval na sympoziu o kontrolní praxi belgické policie a upozornil na to, že pokuty uložené firmám nejsou dostatečně odstrašující, protože jsou velmi nízké ve srovnání se zisky, které tyto firmy dosahují. Balíček mobility, který nedávno vstoupil v EU v platnost a který má mimo jiné zastavit vysílání řidičů do zahraničí na několik týdnů či dokonce měsíců, není dostatečně účinný. „Balíček mobility je bez kontrol neúčinný,“ říká Lausberg. „Mám dojem, že se v Evropě kolektivně díváme jinam a necháváme pole zločincům. " Pokud se zde nic nezmění, získají zločinecké společnosti kontrolu nad západoevropským dopravním trhem." Předseda Camion Pro Andreas Mossynsch, formuloval několik konkrétních požadavků vůči národním a evropským zákonodárcům, aby zastavili moderní otroctví v evropské dopravní ekonomice. Vhodným opatřením by mělo být například zavedení Evropského sociálního pojištění, penzijního a prázdninového fondu pod centrální správu a celoevropského certifikátu sociálního zabezpečení. Mosyrsch dále požadoval přesun pravomocí od BAG na spolkovou Policii. Tento úřad "kontrolní jednotka" by měl poté provádět celkové kontroly podle belgického příkladu.
Předseda Camionu Pro navíc požadoval evropský centrální registr trestných činů a porušení v oblasti obchodní nákladní dopravy. Navíc by měly být pokuty za porušení upraveny tak, aby byly vyšší než zisky z porušování zákona. „Firmy, které opakovaně porušují zákony, musí přijít o povolení nákladní dopravy v celé EU."
Cloud4Log je společný projekt firmy GS1 Germany a logistického sdružení BVL. Ve vnitrostátní přepravě přebírá dnes dodací list funkci CMR a plní tím zároveň roli potvrzení mezi zákazníkem a dopravcem. Bohužel i v roce 2022 pořád ještě na papíře. To chce spolek změnit, společně se 20 partnery se jim podařilo v létě 2021 otestovat elektronický dodací list a letos zveřejní oficiální verzi Cloud4Log.
Na základě úvodní fáze projektu si GS1 Germany s BVL dali za cíl vytvořit otevřenou platformu na výměnu elektronických přepravních dokumentů a poskytovat s tím spojené služby.
Cloud4Log můžou používat výrobci, obchodní i logistické firmy. Přínos pro všechny zúčastněné bude následovný:
Hlášení skutečného času odeslání - zrychlení procesu fakturace mezi prodávajícím a kupujícím
Snížení administrativní práce při tvorbě dodacích listů
Snížení administrativní práce při scanování a archivaci dodacích listů
Eliminace nákladů na papír a tisk
Zvýšení efektivity procesů na rampě
Omezení manipulace s dokumenty ze strany personálu
Zefektivnění dalších kroků při zpracování dodacích listů
rychlejší dostupnost dokladů, potvrzení
rychlejší zpracování reklamací
optimalizace komuniace mezi odesílatelem a příjemcem
zlepšení transparentnosti při sledování zásilek
Všem firmám bude Clod4Log dostupný předběžně v prosinci 2022.
V mezinárodním obchodu hraje kamionová doprava dosud nezastupitelnou roli. Sehrávala ji i v posledních dvou letech, kdy svět ochromila pandemie koronavirového onemocnění. Co vše se změnilo v návaznosti na proměnu obchodních toků? Doprava musela reagovat jako celek a kamiony při tom využívaly své flexibility. I v silničním oboru se ovšem řada věcí změnila a mění i dále, především s nástupem alternativních paliv a zejména elektromobility.
Přeprava zboží v Evropě stojí pod dlouhodobým tlakem, aby se přesouvala ze silnice především na železnici. Přesto zůstává silniční doprava nenahraditelná. Důvodem je zejména vysoká nezávislost nákladních vozidel na stanovené pevné trase – s kamionem lze většinou pohotově vyřešit situaci v případě zablokování původní cesty. Silniční doprava má také v poměru k ostatním dopravním módům dostupnější dopravní prostředky i bezproblémovější přístup na infrastrukturu. Vyjet s nákladním vozidlem na silnici je zkrátka snadnější než s vlakem na koleje. Snadněji se také přizpůsobuje aktuální velikosti poptávky a dokáže nabídnout příznivější tržní cenu za přepravení zboží. Aktuální a nepříjemné omezení pro ni ovšem představuje nedostatek řidičů.
Po silnici je přeprava zboží „door to door“ jednoduchá
„Nezanedbatelná je také vnitřní síla tohoto odvětví, která se ukazuje například ve vůli k digitalizaci obchodních vztahů,“ upozorňuje na další výhody silničního dopravního oboru Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. Silniční nákladní doprava tak sehrává zásadní roli nejen v mezinárodním obchodu, ale též ve vnitrostátním, kde vzhledem k malým přepravním vzdálenostem zpravidla nemá efektivnější alternativu. Její nespornou výhodou je rovněž možnost takzvané door‑to‑door přepravy bez nutnosti spolupráce s jinými dopravními obory a s tím spojenými manipulacemi, a tedy náklady za tyto manipulace.
Kamiony posíláme na silnice my všichni
„Za zásadní považuji uvést to, že mezinárodní kamionová doprava si nejezdí sama pro sebe, ale přepravuje pro nás zboží, které jsme si my rozhodli potřebovat a obchodovat s ním,“ zdůrazňuje Radek Novák, vedoucí katedry logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze. „Že jsme rozmazlení a chceme zboží čím dál víc, to není problém kamionové dopravy, i když si to někteří takhle vykládají. Co se týče nezastupitelnosti tohoto druhu dopravy, jde nejen o její obecné charakteristiky, kdy je náklad po celou dobu přepravy pod osobním dohledem řidiče, ale i o prostý fakt, že v některých obchodních operacích – respektive oblastech – žádný jiný mód dopravy prostě nelze použít. Například v přepravách na poslední míli by bez nákladních automobilů hmotný obchod neexistoval.“
Jeho slova doplňuje Bedřich E. Rathouský, rovněž z katedry logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze. „Z hlediska přepravní vzdálenosti se využití například železniční dopravy začíná vyplácet až od nějakých 600 až 700 kilometrů. To je ale jen ekonomická teorie a v praxi záleží i na dalších faktorech,“ zdůrazňuje Bedřich E. Rathouský. „Za všechny vzpomeňme charakter přeprav nákladu a dopravní infrastrukturu – ať už z hlediska jejího liniového, nebo uzlového subsystému. Není proto výjimkou, že zásilky putují po silnici i na podstatně delší vzdálenosti – 1000 kilometrů žádná míra.“
Celý článek si můžete přečíst v Magazínu logistika https://logistika.ekonom.cz/c1-67052910-evropsky-obchod-stoji-na-kamionech