top of page
Vyhledat

Jedna z typických reakcí firem, několik měsíců po outsourcingu nějakého business procesu, je „čekali jsme, že to bude jiné“.


Proč tomu tak je? Důvodů je jistě celá řada, nicméně jedním z hlavních a zároveň nejvíce podceňovaných je, že klient nemá dost informací o tom, co outsourcing opravdu obnáší. Diskuse s novým partnerem - poskytovatelem outsourcované služby - se většinou zaměřují na to, jak bude nová služba fungovat. Jak bude probíhat celý proces ze strany poskytovatele, jak kvalitní lidi bude mít, jaké budou SLA, jak budou řešeny reklamace atd. Tím se budoucí klient ujistí, že si vybral správného partnera, že tento partner bude odvádět dobrou práci.

Nicméně jen málo pozornosti se věnuje tomu, co musí udělat klient pro to, aby dodavatel dokázal dobrou práci odvádět. Je to docela pochopitelné. Desítky let fungující interní proces se zdá být poměrně jednoduchý a není důvod se nad tím nějak zásadně zamýšlet. Až v průběhu transferu k dodavateli se ale ukáže v jak špatném stavu jsou kmenová data (master data) v IT systémech a obě strany se shodnou na tom, že nemá smysl budovat novou službu na špatných datech - ať už z principiálních důvodů, tak z čistě praktických. Produktivita dodavatele pracujícího se špatnými kmenovými daty bude nižší a tudíž vícepráce (pochopitelně fakturované) drahé. Proto se rozjede nemalý, několikaměsíční projekt zaměřený na master data.


Další podceňovanou oblastí je procesní šedá zóna - většina lidí ve firmách disponuje obrovským množstvím informací, které nejsou nikde napsané (ani jako proces, ani jako data). Jednoduše se to u nich nějak historicky vyvinulo. Na jednu stranu trvá měsíce po rozjezdu nové služby, než se dodavatel s těmito informacemi seznámí (protože v přípravní fázi o nich jednoduše nevěděl a častokrát o nich nevěděli ani lidé na straně klienta, kteří měli projekt outsourcingu na starosti). Na stranu druhou velmi často ruka v ruce s tím přichází požadavek na zvýšení ceny. S tím spojený problém je i to, že nový dodavatel již nemůže být tolerantní vůči internímu zákazníkovi na bázi „udělej to tak jako vždy“ - musí vyžadovat striktní dodržování domluvených postupů (např. vyplňování žádostí, formulářů atd.), aby byl krytý vůči reklamacím a v mnoha případech má zákazník pocit, že po outsourcingu má více práce než dříve.

Je potřeba zmínit ještě jednu oblast, které se firma po outsourcingu nevyhne - fakturace vícenákladů. V každé firmě se vyskytují období, kdy je nárazově více práce. Práce se dá zorganizovat výpomocí mezi odděleními apod. Tohle je v případě outsourcingu složitější, protože jsme narýsovali pomyslnou čáru a její překročení je většinou nežádoucí - jakýkoliv problém typu úraz, škoda, chyba atd. bude těžší řešit pokud zákazník bude vykonávat činnost, za kterou nese odpovědnost dodavatel. V reálu se tak vícenákladům předchází daleko hůř v případě outsourcingu.

Outsourcing tedy v mnoha oblastech smysl má, v mnoha oblastech to ani bez něj nejde, nicméně velmi často není tak bezproblémový a ani tak finančně výhodný, jak klienti očekávají. Samozřejmě společným úsilím klienta i dodavatele je možné ty problémy postupně vyřešit. Ale mnoho firem v průběhu řešení těchto problémů řekne, že ty problémy stejně tak mohli řešit interně. V konečném důsledku se přínos outsourcing pro firmu smrskne na HR proces, tj nábor lidí a jejich propouštění, které je v případě outsourcingu flexibilnější. Ale nepleťme se - za tuto flexibilitu si připlatíme.





50 zobrazení0 komentářů

Nenechte se zmýlit výjimkami ze zákazu jízdy kamionů v Německu. Výjimky aktuálně zveřejňované na stránkách BAG se sice týkají nedělního, svátečního i sobotního provozu, ale souvisí výhradně a bezprostředně s pomocí a odstraňováním následků přírodní pohromy, která se nedávno Německem prohnala. Umožňují také zásobování obyvatel v těchto oblastech a prázdné jízdy s tímto související.


Velmi se nedoporučuje zkusit toho využít pro jiné přepravy, s katastrofou nesouvisející. S tolerancí německé policie by se v takovémto případě nedalo počítat.


Přehled zákazů jízdy v Německu si můžete najít na www.d365.cz/zakazy-jizdy. Případně celoroční přehled různých druhů zákazů jízdy v Německu (a dalších zemích) najdete na www.d365.cz/shop





1 903 zobrazení0 komentářů

České dopravce dlouhodobě trápí nedostatek profesionálních řidičů. Celkem jich na trhu podle firem schází přes 20.000. Problémy se týkají především kamionových dopravců, tisíce šoférů ovšem shánějí i autobusoví přepravci. Vyplývá to z odpovědí dopravců na dotaz ČTK. Nedostatek profesionálních řidičů řeší dopravci dlouhodobě, situaci nevyřešila ani pandemie koronaviru.


„Je faktem, že odvětví silniční dopravy trpí trvalým nedostatkem kvalitních řidičů, a to nejen v ČR, ale i ve všech evropských zemích. Je to extrémně znát v letních měsících, kdy si někteří řidiči vybírají dovolenou a dopravci nejsou schopni plně uspokojovat poptávku,“ uvedlo sdružení Česmad Bohemia.

Podle jeho statistik postrádají kamionoví dopravci kolem 15.000 řidičů, dalších 5000 by byli schopni téměř okamžitě zaměstnat i autobusoví přepravci.

Problémy s nedostatkem řidičů v Česku jsou dlouhodobé a navíc se prohlubují. Podle personálních agentur je důvodů několik. Zmiňují především psychickou i fyzickou náročnost práce, kdy řidiči pracují v dlouhých úsecích, dále vysokou míru stresu a rizika. Problémem jsou i výše mezd, i když ty se řada firem snaží navyšovat. To jim však dál zvyšuje náklady.



Co říkáte vy - je problém v české a slovenské nákladní dopravě v nedostatku řidičů? Dělají dopravci všechno proto, aby si dobré řidiče udrželi?





267 zobrazení0 komentářů
bottom of page